‘De Tjalk in de huid van… een voorlichter!’

Geplaatst op woensdag 24 september 2014

De Tjalk in de huid van... een voorlichterKinderpremière van de Nieuwe Wildernis. – Foto: Fotostudio Wierd

LELYSTAD – 24 september 2013.
Als journalist weet ik hoe handig voorlichters en p.r. mensen kunnen zijn. Ze voorzien je van de juiste informatie, soms bellen ze je wanneer er iets interessants in hun organisatie speelt of verwijzen je naar de juiste personen die antwoord weten op je vraag.

Soms zijn wij echter wat minder blij met ze. Vooral wanneer ze ‘geen commentaar’ wensen te leveren of na vele telefoontje en mailtjes nog niet kunnen geven wat je eigenlijk wil.

Voor City Marketing Lelystad ben ik gevraagd om de p.r. te doen voor evenementen als bijvoorbeeld de kinderpremière van natuurfilm De Nieuwe Wildernis. Zo bekijk je de zaak eens van een hele andere kant! Voor mij de uitdaging om als voorlichter niet te worden vervloekt door mijn collega’s en desondanks de dingen naar voren te brengen die wij als organisatie willen communiceren. Dit betekent: snel terug bellen, doorverwijzen naar mensen die eventueel interessant zijn voor een interview en nuttige informatie geven.

Het is grappig om te merken dat alle redacties eigenlijk hetzelfde antwoorden bij een uitnodiging om aanwezig te zijn bij de première.  ‘Kunt u daar nogmaals een persbericht over sturen? We zetten het in de agenda, maar beloven niks.’ Pas na een tweede mailtje, een derde telefoontje of een dag voor het evenement gaan ze er concreter mee aan de slag.  Wanneer je in de schoenen van een voorlichter staat is dit natuurlijk tamelijk irritant. Je wil namelijk duidelijkheid.

Maar ik begrijp de reacties van de journalisten wel. Redacties willen natuurlijk tot op het laatste moment bekijken of er iets interessanters voorbij komt. Dat is toch logisch? Ik doe het zelf ook altijd wanneer ik word benaderd door een bedrijf of een organisatie die aandacht wil in FlevoPost, waarvan ik een aantal pagina’s maak voor de editie Lelystad en Dronten.

Een van mijn meest gebruikte reacties is dan ook ‘Wilt u mij hierover een persbericht sturen? Dan kijk ik er nog even naar.’ Ik hoor dan vaak de teleurstelling in de stemmen van degenen die ik aan de telefoon heb en probeer ze uit te leggen dat mijn mailbox volstroomt met mails van mensen die vinden dat zij aandacht verdienen in de krant. Voor FlevoPost probeer ik zoveel berichten in ieder geval kort te plaatsen. Dit in het kader van ‘beter iets dan niets’. We vinden het belangrijk om aandacht te besteden aan lokale activiteiten, maar we hebben helaas meer aanbod dan ruimte.

De kinderpremière van De Nieuwe Wildernis bleek woensdag een schot in de roos. De honderden enthousiaste kinderen van basisschool De Tjalk ontpopten zich tot echte filmsterren. Ze waren gedurende de hele avond te zien op televisie; van Omroep Flevoland tot Hart van Nederland, het Jeugdjournaal, RTL Nieuws en binnenkort Nieuws uit de Natuur. Uiteraard besteedt ook FlevoPost er aandacht aan.

Dit is weer een van de leuke aspecten van het werk van een zzp-er. Je ziet de zaak eens van een andere kant!

Bron: Artikel in de Flevopost.