SIV Club Sportief periode 2

Geplaatst op maandag 5 januari 2015

Club Sportief periode 2

Zo aan het begin van 2015 wens ik jullie een sportief jaar toe. Vorige periode hebben we ook weer een mooie periode gehad m.b.t. Club Sportief. We hebben namelijk veel trampoline gesprongen en de koprol gedaan.

Motorische ontwikkeling

Rollen, duikelen, werpen en vangen, klimmen, klauteren, lopen, springen zijn grondvormen van bewegen. Als je bewegingen jong leert gaat dat heel makkelijk en kun je er je hele leven plezier van hebben. Heb je op jonge leeftijd (4 tot 12 jaar) hier weinig aan gedaan dan wordt het steeds lastiger om dit nog makkelijk te leren. Jong geleerd, oud gedaan is hier dus heel belangrijk!

Springen en rollen horen bij de grondvormen van bewegen en ieder kind kan het en vindt het leuk om te doen. Springen en rollen kan immers op verschillende manieren en kinderen zijn hier altijd vrij in. Tijdens dit arrangement hebben we gewerkt naar het combineren van aanloop, sprong en koprol in 1 beweging. Het leuke van zo’n complexe beweging is dat ieder kind goede dingen doet. De kunst is om de losse puzzelstukjes aan elkaar vast te koppelen.

Het was een chaotische periode waarbij de lessen iets anders liepen dan gewoonlijk. Er viel een les van Club Sportief uit ivm het afscheid van Zeger en invaller meester Thijs heeft een les gedaan. Desalniettemin hebben de kinderen erg goed kunnen oefenen in hun koprol/salto icm met de trampoline. De kinderen komen met een aanloop aangerend en springen in de minitrampoline. Daarna proberen ze meteen een koprol te maken op de dikke mat. Om het wat makkelijker te maken mogen de kinderen ook ‘3 keer veren’ in de trampoline om vervolgens gehurkt op de mat te springen. Ze kunnen dan de koprol doen. Ook zijn er kinderen die eigenlijk al naar een salto toe werken, want deze landen al bijna op de voeten. We hebben geweldig mooie springen gezien en vooral erg veel verbeteringen bij de kinderen.

Naast het trampoline springen en  koprollen hebben de kinderen ook veel gesprongen. Dan bedoel ik verspringen, springen met 1 been, 2 benen, hinkelen en bepaalde patronen springen.

Komende periode staat balanceren en tikspelen centraal. Kinderen gaan beseffen dat ze dagelijks al erg veel balanceren. Lopen en fietsen zijn ook al vormen van balanceren. Iedereen kan dus balanceren!

De kinderen zullen gaan balanceren op brede en smalle vlakken, lage en hoge vlakke, vaste en bewegende vlakken. De concentratie moet hoog zijn en de veiligheid gewaarborgd. Ik kijk er naar uit om samen met de kinderen te ontdekken welke mogelijkheden er allemaal zijn en proberen de grenzen op te zoeken van de kinderen.

Tijdens de tikspelen zijn er paar dingen centraal. Ten eerste heb je elkaar nodig om een tikspel te kunnen spelen. Hierbij zullen de kinderen moeten gaan samenwerken en met elkaar rekening houden. Daarnaast gaan we kijken en ontdekken hoe en wanneer je moet gaan lopen om een tikker te ontwijken. Dit is in elk soort tikspel van toepassing.

We kijken er weer naar uit!!

Meester Wouter & meester Micha

20141023_153811 20141023_153909 20141023_153929 20141023_154015 20141023_154736 20141023_154746 20141023_154756 20141023_154808 20141023_154819 20141023_154835 20141023_154850 20141023_154856 20141023_154926 20141023_154938 20141023_154950 20141023_155002 20141023_155308 20141023_155438 20141023_155641 20141023_155655 20141023_155703 20141023_155713 20141023_155734 20141023_155822 20141023_160556 20141023_160606 20141023_160617 20141023_160623 20141023_160651 20141023_160657 20141023_160708 20141023_160727 20141023_160819 20141023_160908 20141023_161708 20141023_161730 20141023_161744 20141023_161801 20141023_161812 20141023_161828 20141023_161839 20141023_161852 20141023_161914 20141023_161959 20141023_162011 20141023_162148 20141023_162158 20141023_162210