‘Samen SchOOL zijn’

Geplaatst op zondag 20 september 2015

teamOp donderdag 17 september waren alle leerlingen vrij en alle medewerkers van Stichting SchOOL namen deel aan een studiedag, georganiseerd door de stichting. Het ochtendprogramma was op school. Wij hebben met alle leerkrachten een nieuwe visie geformuleerd voor de komende jaren op de Tjalk en ons georiënteerd op de manier waarop wij met Daltonbasisschool de Meander willen gaan samenwerken. De Tjalk en de Meander zijn partnerscholen en willen van elkaar leren.

Onze nieuwe visie luidt:
Op onze school staat het belang van het kind voorop. Met liefde voor de kinderen en passie voor het daltononderwijs, zorgen wij ervoor dat alle kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Onze kernwaarden zijn:
Open communicatie, professioneel, vertrouwen en samen.

In het middagprogramma werden deze visie en kernwaarden nog eens heel duidelijk toen ik een lezing van Steven Pont bijwoonde. Hij vertelde het volgende waarmee ik de hele lezing, denk ik, goed samenvat.

“Ik was op een school en zag vanuit een directiekamer een jongen, laten we hem Piet noemen, naar het voetbalveld lopen. Daar waren al jongens aan het voetballen. Ik zag aan de gebaren van de jongens dat Piet niet welkom was. Hij mocht niet meespelen. Boos, teleurgesteld en gefrustreerd liep Piet naar de andere kant van het plein waar een kleuter op een schommel zat. Hij gaf het meisje en harde duw waarop de kleuter het op een schreeuwen zette. De leerkracht, gealarmeerd, kwam naar de kleuter en Piet toe. Wat de juffrouw precies vertelde kon ik niet horen maar Piet moest voor straf op een muurtje zitten. Waarschijnlijk om “zijn zonde” te overdenken. Ik denk dat door dit handelen zijn boosheid echt niet minder wordt. Een betere vraag zou zijn geweest:”Piet waarom was jij zo boos? Het antwoord en de effecten op Piet’s gedrag zullen heel anders zijn geweest dan een mokkende en mis begrepen Piet op het muurtje die “zijn zonde” moest overdenken.”

Wie had er hier moeten nadenken? Leerkrachten zijn vier jaar op een pedagogische academie geweest om te leren pedagogisch te handelen. Laten we alle kinderen centraal stellen en open en eerlijke vragen stellen zodat zich zich begrepen en gehoord voelen.

Trudy de Lange (directeur)