Groep 8 – Brandaan

Geplaatst op zondag 1 november 2015

De groepen 5 t/m 8 gebruiken Brandaan als geschiedenismethode. Brandaan legt een duidelijk verband tussen verleden en heden, zodat geschiedenis voor kinderen betekenis krijgt. Maar Brandaan is ook bijzonder vanwege de spannende verhalen, de begrijpelijke teksten, de schitterende beeldondersteuning, het lesprogramma van maar 25 weken en de consequente stapsgewijze opbouw.

Brandaan is een methode op zichzelf en is sterk verwant aan de Malmberg-methodes Naut (natuur en techniek) en Meander (aardrijkskunde).

brandaan logo

Samenvattingen:

Thema 1 – De Gouden Eeuw
Thema 2 – De Franse tijd
Thema 3 – Ontstaan van een democratie
Thema 4 Twee wereldoorlogen
Thema 5 – Opnieuw in oorlog

 

Oefenen: Thema 1
Spinoza (1632-1677)
Spinoza en de verlichting (video)
Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606-1669)
Rembrandt van Rijn (video)
De Nachtwacht
Michiel de Ruyter (1607-1676); zeehelden de macht van de Republiek
Michiel de Ruyter

Oefenen: Thema 2
Rijk wonen buiten de stad
Patriotten (video)
Patriotten (1780-1795)
Patriotten contra Oranjegezinden
Napoleon Bonaparte (1769-1821)

Oefenen: Thema 3
Koning Willem I (1772-1843)
Koning Willem I: onze eerste Oranje Koning (video)
Koning Willem I verliest België (video)
Mannen en vrouwen krijgen dezelfde rechten
Aletta Jacobs (1854-1929)
Virtuele wandeling door het Van Gogh Museum

Oefenen: Thema 4
De crisisjaren: het gaat niet goed in Nederland (1929-1940)
De Eerste Wereldoorlog (1914-1918)
De Tweede Wereldoorlog: van ontstaan tot bevrijding

Oefenen: Thema 5
De Koude Oorlog
De Indische kolonie vecht zich vrij (1945-1949)
Nederland: multiculturele samenleving
Multiculturele samenleving: dakloos (video)